Tvořivá informatika
Informatika v 1. třídách
Postavička Baltazara (maňásek) provází děti v hodinách mluveným slovem, děti učí, vysvětluje, zadává úkoly, hodnotí. Pomocí postavičky Baltíka (na monitoru) děti zadané úkoly plní. Hravou formou se takto děti učí ovládat počítač, orientovat se v daném prostředí (výukové programy pro 1. třídu, internetové stránky školy a další) a hlavně se seznamují s možnostmi a postupně ovládají program SGP Baltík3. Skládat scénu, Čarovat scénu, Programovat. Tomu předchází orientace na čtvercové síti, získání představivosti a orientace bez sítě, vybudování algoritmu pohybu na síti, vyhledávání v bance obrázků a další.
Tyto znalosti pomocí postaviček, orientace v prostoru, postupným vybudováním si představy o tom co chci dělat, jak k tomu dojdu, kde mám hledat, jak svoji představu přenést pomocí postavičky na plochu obrazovky, vede děti k samostatnému řešení problémových situací na základě probíraného učiva v jednotlivých předmětech.
Děti se naučili hravou formou, velmi nenásilně ovládat programy, které byly využívány na procvičování skládání slov z písmen, vět ze slov, barevně rozlišených, v řádcích, ve sloupcích. V prostorové orientaci dosáhli toho, že bez problému dokreslili jakýkoli obrázek osově souměrný (příprava na geometrii).
Postupně se jejich práce natolik zrychlila, že v hodině běžně pracovali postupně na třech úlohách př.: 1. Čarování na dané téma. 2. Pohádková matematika (postupně všechny díly) na „+“ 20 příkladů, na „-“ 20 příkladů a smíšené úlohy 20 příkladů. 3. V programu Kreslení pro děti 5 slov ( dle probíraného písmene) a 5 vět (opět dle zadání učitele). To vše děti vypracovaly během 45 minut. Je vidět, že intenzita práce byla velmi vysoká.
Děti se vždy na hodiny Baltíkem moc těšily, pracovaly se zájem a zaujatě, nebyl nikdo, kdo by řekl „to neumím, to nevím, to neznám“, tato forma výuky děti motivovala k tvořivé, soustředěné, samostatné práci, naučili se věřit si.
Děti byly v každé hodině hodnoceny, ve škole měly složku s pracemi, které vytvořily. Hodnocení i slovní psala vyučující na úvodní list složky, který si děti s pomocí učitele vytvořily sami na začátku roku podle svého přání.
Tvořivá Informatika s Baltíkem je nejen zpestření, oživení výuky a jedním z nových přístupů k dětem, ale také rozvíjí v dětech jejich přirozenou chuť tvořivě pracovat.
Dobrý den, já jsem Baltík 
Baltík je určen pro děti, které baví vytvářet nové věci a chtějí přesvědčit počítač, aby se choval podle jejich přání. Slovo programování pro většinu lidí znamená znalost konkrétního programovacího jazyka a dlouhé hodiny strávené před obrazovkou. U Baltíka je to jinak. Žádný programovací jazyk znát nepotřebujete, stačí jen myš.
Seznamte se
Baltík je synem Baltazara, čaroděje, který pomáhá proniknout dětem do tajů programování už hezkých pár let. Zatímco Baltazar ještě vyžadoval u složitějších programů znalost programovacího jazyka (už je to přeci jen dědeček, ve světě počítačů čas letí rychle a Baltazarovi je sedm let), Baltík takové požadavky nemá. Jeho tvůrce využil zkušeností z Baltazara a spojil je s technikami, které nabízí počítače dnešní doby. Na práci vám stačí myš.
Baltíkův svět
Baltík má svůj svět, kterým je pracovní plocha okna a který se jmenuje scéna. A na této scéně kouzlí. Scénu si můžete představit jako podlahu složenou z obdélníkových dlaždic. S Baltíkem můžeme pracovat ve třech režimech.
Nejmenší děti zatím nespolupracují přímo s figurkou Baltíka, ale vytváří obrázky na scéně tím, že z banky obrázků vybírají jednotlivé předměty, přetahují je na scénu a tam z nich skládají obrázky.
Když si děti zvyknou na práci s programem, přejdou na přímou spolupráci s Baltíkem. Baltíka je třeba dovést k místu, kam se má nový předmět vložit, a čaroděj na zvolené místo nový předmět přičaruje. Předmět, který jste vybrali jako poslední, zůstává zobrazen na panelu okna a Baltík může tento předmět přičarovat na pracovní plochu opakovaně.
Třetím a nejvyšším stupněm je programování. Zde si můžete vybrat mezi začátečníkem a pokročilým uživatelem. Obě možnosti se liší počtem nástrojů v ovládací liště a počtem programovacích příkazů v paletě, určené k vytváření programů.
Závěrem
Baltík nabízí uklidnění a pohodu. Celý projekt podporuje zvídavost dětí, přičemž je neustále možné využívat možnosti něco dítě naučit. Kalkulačka i hra, při níž se dítě musí rozhodnout, jak pokračovat ve hře dál – to vše je podáno jednoduchou, neagresivní formou.
Mgr. Svatava Přidalová
( realizátorka projektu Tvořivá informatika )